ViveActive

ViveActive Nieuws
juli 2005

Mediterrane voeding verlengt levensverwachting!
een voeding rijk aan groenten, fruit, granen, peulvruchten, vis en plantaardige oliën, matig in wijn en zuivelprodukten en arm aan vlees (een mediterrane voeding) draagt bij aan een langere levensverwachting. Dit blijkt uit de resultaten van het grootste Europese onderzoek (EPIC) tot nu toe onder ongeveer 75000 deelnemers ouder dan 60 jaar.

Bron: RIVM/UMCU; EPIC-elderly prospective cohort study, april 2005

Door ViveActive

Voorgesneden groente gezonder
Voorgesneden groente is gezonder dan ongesneden groente. Dat komt door de zogeheten glucisinolaten. Het gehalte aan die gezondheidsbeschermende stoffen neemt een of twee dagen later na het snijden aanzienlijk toe. Dat blijkt uit onderzoek aan de Universiteit van Wageningen. Na twee dagen is bij broccoli, spruitjes, witte en rode kool de aanvankelijke hoeveelheid glucosinolaten verdubbeld en voor sommige glucosinolaten zelfs vertienvoudigd. Glucosinolaten zijn zwavelhoudende stoffen in planten. De stoffen hebben bij proefdieren laten zien dat ze bescherming bieden tegen het ontstaan van kanker. Deze stoffen kunnen het natuurlijke ontgiftingssysteem van het menselijk lichaam versterken.

Bron: vitamust

Door ViveActive

ViveActive Nieuws
Nieuws Archief Home

Zoek:

© ViveActive
De teksten en afbeeldingen op deze website mogen niet zonder toestemming worden gebruikt.